Hobití
pravěk
Většina
záznamů v Červené knize se týká historie hobitů od stěhování dál - dejme tomu
jakéhosi středověku jejich historie. Mám však zato, že
z nepřímých informací a okrajových zmínek se dá rekonstruovat překvapivě mnoho
o předchozích obdobích.
Hobiti,
kteří jsou většinou považováni za poddruh lidí, procitli s největší
pravděpodobností zároveň s jinými druhy lidí, možná (pokud je jejich nátura už
tehdy vedla k tomu, aby si přispali) o maličko později. Pokud jde o lokalitu,
existují dvě hlavní možnosti. Buď procitli na témž místě jako velcí lidé a na
hlavní lokalitu svého vývoje, na horní Anduinu, se
dostali zároveň s nimi při jejich prvním stěhování. Protože však jejich
vzpomínky jeví naprostou, až dětsky blaženou nevědomost ohledně raných
interakcí Melkora s lidmi, je možná pravděpodobnější,
že procitli přímo v regionu, kde jsou první zmínky o jejich výskytu.
Tato
oblast zůstala po dlouhá tisíciletí až zázračně uchráněna jakýchkoli zmatků,
bojů a nebezpečí. V Beleriandu se vedly heroické
války, pak zůstal pod mořem, rozlehlá území v těsné blízkosti se dostala pod Sauronovu nadvládu, sami elfové se horko těžko bránili na
posledních obležených územích, ale na horní Anduině klídek, pohoda. Sauron až do
třetího věku o samotné existenci hobitů vůbec nevěděl.
Hobití
pravlast je z jedné strany ohraničena řekou, z druhé Mlžnými horami. Přes ty
vedly s největší pravděpodobností tři klíčové průsmyky. Na jihu se oblast dotýká
Kosatcové řeky a Kosatcových polí, což je na cestě ke Karadhrasu.
Střed je na úrovni průsmyku, o který se Thorinova družinka pokoušela v Hobitovi. Sever je na úrovni průsmyku
severně od Roklinky, který Plavíni překročili během
stěhování hobitů a který je nejspíš na úrovni elfí cesty hvozdem, kterým trpasličí
družinka nakonec šla. Celé území se dalo přejít
severojižně zhruba za 14 dní.
Na
kosatcových polích padl Isildur, to však v žádném
případě neznamená žádnou přehnanou blízkost Mordoru. Od
toho dělí nejjižnější hranici další zhruba dva čtrnáctidenní pochody. Skřeti,
kteří zlikvidovali Isildura, byli dle UT "už
dávno vycvičení a poslaní Mordorem střežit
průsmyky". Dosud je plnila zlá vůle Saurona,
ačkoli už bylo dva roky po jeho pádu. Nevěděli o jeho porážce, byl příliš těsně
obležen, než aby mohly uniknout zprávy. Na hlavní vojsko, pochodující tudy do
bitvy, i na třetinu původní elfí armády, vracející se pod Thranduilem,
jich bylo málo, ale dál vyčkávali, až konečně zaútočili na Isildura,
putujícího s poměrně nevelkým doprovodem.
Zároveň
s lidmi a hobity procitli i trpaslíci, a to v těsném sousedství. K
bezprostřednímu kontaktu mezi nimi a hobity, stejně jako mezi lidmi a hobity,
došlo však zřejmě o něco později. Zato tu byly jiné kontakty, a to doonce nesmírně zajímavé. Nejstarším z nich mohli být živočichové
podobní těm, které v této oblasti pěstuje Medděd v
Hobitovi. Samozřejmě, není žádné zmínky o tom, odkdy zde podobní živočichové
žili - jsou ale tak vyhraněně rajského typu, že jejich vývoj evolucí z méně
inteligentních zvířat se nedá u autora moc předpokládat. Navíc Meddědovci nejsou v oblasti starousedlíky. Je zmíněno, že
původně byli domovem v horách, a Medděd kupodivu
dokonce vyjádří touhu se tam vrátit. Nejlogičtější závěr je, že Meddědovci, přinuceni přemnožením zlých bytostí v Mlžných
horách, sestoupili do oblasti, poměrně nedávno opuštěné hobity, a navázali na
chov či spíše symbiózu, která byla hobitům vlastní. Tak bylo postaráno o to, že hobiti i ve
svých prvních letech měli dostatek hutnější stravy. Meddědovy
ovce je prostě odkojily.
Medděd
sám, podle pověstí, které Gandalf zmiňuje, je možná
potomek lidí, možná medvědů. Gandalf považuje za
pravděpodobnější, že je potomkem lidí. Ve skutečnosti ale nejpravděpodobnější
verze je, že je potomkem obojích. To jest, že kromě inteligentních domácích
živočichů jako ovce nebo koně žila v oblasti také inteligentní divoká zvířata,
například medvědi. V bájných prehistorických dobách byla tak blízká lidem, že mohli
mít společné potomky. S ovcemi a poníky, které pěstuje, pojí Medděda pouto náklonnosti, které zřejmě plyne z druhové blízkosti.
V
Tolkienovi tedy nejsou po stvoření postaveni do ráje lidé, a elfové už vůbec
ne. Ti jsou odolní a mají velkou výdrž, těm jen prospěje, když si do svého ráje
doputují strastiplnou cestou. Procitají v něm však ti, kdo to nejvíc potřebují:
malý nárůdek, hobiti. Otevírají oči uprostřed úrodné
říční nivy, spásané vlídnými živočichy, kteří se jich přirozeně ani v nejmenším
nebojí. Starají se sami o sebe, není tedy potřeba je pěstovat v tom smyslu, aby
bylo nutno je zabíjet, ale lze přijímat jejich dary.
V
bezprostředním okolí jistě roste mnoho divokých druhů ovoce a zeleniny a hobiti
je s činorodostí sobě vlastní objevují. To však není všechno. Nedaleko jsou
zahrady entek, už od dob před povstáním Melkora (co v nich pěstovaly před stvořením Slunce je
zajímavá otázka, ale ano, ze Stromovousových slov
jasně vyplývá, že už tehdy je měly). Za myšlenku možnosti kontaktů mezi nimi a
hobity vděčím Pipinovi z hobitího blogu Mittalmar.
Na
první pohled se zdá, že ke kontaktu nemohlo dojít, protože enti
hobity jako druh vůbec neznali. To je ale snadno vysvětlitelné dvěma způsoby. Možná
entky hobity cíleně neučily, ale někteří odvážnější a zvědavější
hobiti se do jejich blízkosti zatoulali a inspirovali se, aniž by si jich entky všimly. (Tato verze by vysvětlovala, proč se Statové nebáli vody. Anduina je v
těchto místech vodní cestou mnohem použitelnější než souš, minimálně do doby,
než trpaslíci postaví silnice). Nebo, možná pravděpodobněji, se naopak nějaká entka zatoulala do hobitích krajů, učila je...
a už se nevrátila. Nakonec mezi nimi spokojeně usnula a zestromovatěla (nebo, žel, zahynula při událostech kolem
zkázy Beleriandu). Možná se stalo obojí. Každopádně by
tím hobiti dostali silný impuls, aby začali zahradnické období, svůj "neolit"
(neolitem v pravém slova smyslu by nebyl, jak brzy uvidíme). Ale samozřejmě je
tu také možnost, že k němu hobiti dospěli i bez vnějšího podnětu, puzeni jen
svou hlubokou instinktivní láskou k zemi a všemu, co roste.
Podle
Červené knihy jsou hobiti většinou plaší vůči Velkým lidem. Ve stati "O
trpaslících a lidech" (PM) však Tolkien uvádí toto tvrzení dosti rázně na
pravou míru: "Bilbovo prohlášení, že soužití
Velkých a Malých lidí v jedné osadě v Hůrce bylo zvláštní a nedocházelo k němu
nikde jinde, pravděpodobně platilo v jeho době na konci Třetího věku. Zdá se
však, že hobiti naopak docela rádi bydleli s Velkými lidmi přátelských rodů či
v jejich blízkosti. Ti je svou větší silou chránili před mnoha nebezpečími, stvůrami
i nepřátelskými lidmi, a oplátkou přijímali mnohé služby." K tomuto
kontaktu došlo už velmi záhy, kolem roku 300 po stvoření Slunce, kdy došlo ke
stěhování Edain. Z nich mnozí krajem na horní Anduině nejen prošli, ale trvale se tam usadili a stali se
předky některých národů, především samozřejmě Rohirů.
Možná
ještě dříve však došlo k prvním kontaktům s trpaslíky. Procitli přece mimo jiné
i v Morii, a to současně s lidmi (a hobity), tedy při
stvoření Slunce. Jejich doménou bylo především podzemí, zajímali se o nerosty a
byli velmi odolní, ale něco jíst přece jen museli. Na to opět vrhá světlo stať
"O trpaslících a lidech" (která na tomto místě opět výslovně zmiňuje
hobity): "Tak (...) vznikl hospodářský systém,
později charakteristický pro vztahy mezi trpaslíky a lidmi (včetně hobitů).
Lidé se stali hlavními zaopatřovateli potravy, pastýři, chovateli dobytka a
rolníky, za což se jim trpaslíci odvděčovali svou prací jako stavitelé budov i
cest, horníci a řemeslníci všeho druhu, od výroby užitečných nástrojů a zbraní
až po vzácné umělecké předměty. Z čehož měli trpaslíci značný užitek. Nejenom
co se týče množství odpracovaných hodin (...) Hlavní
výhodou pro ně byla svoboda věnovat se nerušeně vlastní práci a zdokonalovat
svá umění, především metalurgii."
V
dalším odstavci se píše, že tento systém se vyvíjel pozvolna a dlouho trvalo,
než trpaslíci pocítili potřebu dávat si jména pro vnější svět (ano, celá stať
je pochopitelně převážně lingvistická a vysvětluje, proč trpaslíci mívají
taková divná jména, v rozporu se svou mateřštinou). K nejsilnějšímu sblížení mezi
trpaslíky a lidmi došlo totiž až za válek se skřety, kdy byli trpaslíci
vítanými spojenci pro svou odolnost a dobré zbraně, ale lidé pro své jezdecké
umění.
Nicméně,
jíst bylo potřeba mnohem dřív, hobiti byli po ruce, činorodě zkoušeli (možná už
pěstovali) různé druhy potravy a navíc žili v symbióze s inteligentními
živočichy, což znamenalo například sýr, který je výživný, dlouho vydrží a musel
být pravým pokladem pro řemeslníka, toužícího se na co nejdelší dobu plně
pohroužit do své práce. Od prvních dob by také trpaslíkům nasbírali hojnost
divoce rostoucích plodů, na což by trpaslíci neměli trpělivost, ale rychle by
přišli na to, že jim to bystří smysly a vůbec jejich dílu prospívá. Dávné
kořeny naznačuje i přátelství Chluponohů, nejčetnějšího
hobitího kmene, právě s trpaslíky, které je zmíněno ještě v Červené knize.
Jak
jsme četli, trpaslíci s poctivostí sobě vlastní (i když též s přihlédnutím k
osobním výhodám) opláceli dar darem. To jest, doba kamenná je ve Středozemi
značně ošizena. Lidé měli kontakty s Melkorem ještě
dřív, než první stačili zemřít, a dostávali techniku od něj. Hobity jejich
nástroji zásobovali trpaslíci. Můžeme si představovat, že stejně jako v našem
světě byla mezi prvními nástroji sekera, ale pokud se hobiti učili od entek, z úcty k nim by nejspíš nekáceli stromy, jen zpracovávali
už mrtvé dřevo. Mohou si to dovolit, bydlí přece především v norách. Nebo bydlí
v norách právě proto?
Velmi
brzy - rozhodně už během prvního věku, ale nejspíš už během prvních dvou
staletí - trpaslíci začali i s obchodem. Časem vybudovali dobré cesty a hobiti
zjistili, že v některých případech (vedou-li nad zemí, například) je výhodnější
používat je místo Anduiny. Každopádně je doloženo, že
trpaslíci štědře zásobují Thingola vínem z Dorvinionu. Hobiti si toho nemohli nevšimnout. Dejme tomu,
že se inspirovali... a začali vařit pivo.
Hobiti
jistě nejedli inteligentní živočichy. Zda lovili ryby je otázka (vejce se
rozhodně naučil vybírat až Glum). Ojediněle ale mohli,
spíše nešťastnou náhodou, zabít ptáka, kterého se snažili vyplašit ze zahrady,
a mohli se heroicky postavit kanci, který jim plenil pozemky, nebo predátorovi,
který by útočil na jejich zvířecí přátele. V takovém případě by při své
kreativitě v oblasti jídla mohli zkusit zabité zvíře sníst, a v některých
případech by přišli na to, že to byl dobrý nápad. Možná by dokonce ti
odvážnější začali lovit cíleně druhy zvířat, které by považovali za nepřátelské.
(Všimli jste si, kolik je v nejrůznějších mytologiích historek o zabití neúměrně
velkých kanců???)
Tohle
všechno předpokládá hobití dělbu práce. Dá se odhadovat, že vytvořili víceméně
soběstačné statky, zahrnující pole, zahrady, sady, plus určité množství
inteligentních živočichů. Statek nejspíš spravuje širší rodina, která si
organizuje potřebné práce. Kromě toho tu ale jsou dobrodružnější hobiti,
zajišťující ochranu, později možná lov, a komunikaci se vzdálenějšími oblastmi.
I jen komunikace uvnitř hobití oblasti předpokládá vícedenní cesty. Je jasné,
že poutníci jsou štědře hoštěni (je to hobití nátura a navíc přinášejí cenné informace... a spoustu zajímavostí). Na klíčových
křižovatkách se postupně vytvářejí hospody. Ano, i ten nevinný hobití sklon
vysedávat po hospodách má ve skutečnosti zřejmě dlouhé historické kořeny. Je to
dáno jak jejich sídlišti mezi řekou a horskými průsmyky, tak jejich zálibou v
jídle a obdělávání půdy. Hůrka (na křižovatce cest, se slavnou hospodou) nebyla
náhoda, vybrali si to místo přirozeně díky své historii.
Hostitel
zpočátku zřejmě nevyžaduje placení, ale poutníci mívají potřebu se za pohoštění
něčím odvděčit. Výměna zboží a informací přitahuje další poutníky. Hostitelská
rodina přestane na všechno stačit sama a tak si pomocí darů od poutníků
zjednává pomocníky. Když ale přijde někdo v evidentní nouzi, je nadále dobrým
zvykem se o něj postarat. Do téhle situace přichází - jak jsme viděli, už kolem
roku 300 - stěhování Edain.
Uprchlíci
před Melkorem byli v malém hobitím ráji nepochybně
vlídně přijati, rychle se zotavili z útrap cesty... a mnozí
se rozhodli se tu usadit natrvalo. A to ne bez kontaktu s hobity, jak jsme už
četli ve stati "O trpaslících a lidech". Tolkien na citovaný oddíl
navazuje ještě svým typickým způsobem: "Neboť je pozoruhodné, že si
západní hobiti nezachovali žádnou vzpomínku na svůj vlastní jazyk ani stopu po
něm. Jazyk, kterým mluvili při svém příchodu do Eriadoru,
byl očividně převzat od
lidí z údolí Anduiny (příbuzných s Atani); a ještě poté, co převzali obecnou řeč, si uchovali mnoho
slov tohoto původu. To naznačuje úzké kontakty s Velkými lidmi."
Edain v
době stěhování byli už vyspělá kultura, částečně i díky Morgothovu
našeptávání a jeho darům (zmiňují to především dodatky k Athrabeth
Finrod ah Andreth z MR, které jsou podrobněji citovány v elfích
reáliích, oddíl Život a smrt). Jak si to konkrétně představit? Melkor při svém prvním zjevení lidem zmiňuje chudou
potravu, příbytky plné světla, které by mohli mít, a upoutá svým oděním v
drahokamech a zlatě. Chudá potrava: pochopitelně, lidé v dobách své nevinnosti
nejedli maso. Inteligentní živočichy meddědovského
typu ale znát mohli (a ti by se následně postavili proti nim: "zvířata a
ptáci před námi prchali, nebo, pokud byli dost silní,
na nás útočili"). Ostatní zmínky jsou složitěji dešifrovatelné. Nestavěli?
Neměli oheň? Zlato a drahokamy nejspíš měli, nalézali je volně v přírodě... Méně často, než by si přáli? Neměli nástroje na
opracování? Melkor je pravděpodobně neučil rovnou
zabíjet zvířata, to by nechtěli dělat. Bylo to jídlo, co jim nosil hotové. Plus
kvalitní nástroje. Pokud neznali oheň, v tomto období se ho naučili
přinejmenším rozdělávat - to před nimi dlouho skrývat nemohl.
Pokud
se hobiti něco dozvěděli o historii lidí - a to mohli, neboť jsou zvídaví a mohli
být přehlédnuti, i když Edain o ní neradi mluví
- vědí (nebo tuší), že technický pokrok Edain nějak
souvisí s něčím zlým. Je tedy možné, že se neučí přímo od nich. Jsou věrni
původnímu stvořitelskému záměru a s radostí si na věci přicházejí sami. To by
korespondovalo i s jejich budoucí konzervativností: také ta měla by hluboké
kořeny v jejich historii. Ale nejsou proti technice jako takové, respektive proti
řemeslům a nářadí- neboť už mají nástroje od trpaslíků a ti se Nepříteli nikdy
neklaněli.
Červená
kniha nicméně budí dojem, že hobiti před kontakty s Velkými lidmi mnoho umění
neznali, a v tomto ohledu ji stať "O trpaslících a lidech" plně
podporuje: "Ve své dávné minulosti, o níž se nedochovaly záznamy, museli
být hobiti primitivním, vpravdě `divošským` lidem, ale jakmile potkali jiné
národy, osvojili si mnohá umění a zvyky kontakty s lidmi a v menší míře i
trpaslíky a elfy. S Velkými lidmi se cítili být blízce příbuzni,
zatímco trpaslíci i elfové, ať už přátelští nebo ne, pro ně byli cizinci, s
nimiž se cítili poněkud nesví." (Autorova poznámka upřesňuje, že slovo
"divošský" má zde výhradně svůj původní význam, neboť hobiti byli mírného
založení a v žádném případě mstiví či krutí.)
Zdá
se tedy, že hobiti ohledně řemesel netrpěli přehnanými předsudky a čile se od
lidí učili, nebo přinejmenším, pokud nějaké obavy z jejich technického pokroku
měli, pocit blízké příbuznosti je vyvažoval. Nesmíme ovšem přehlížet, že
citovaný oddíl nemluví v první řadě o řemeslech - říká "arts and customs", umění a
zvyky. Cítí hobity ne jako nešikovné nebo nemající řemesla, ale jako neotesanou
rustikální kulturu, která se od Edain učí jemnějším
sociálním kontaktům (viz ještě Frodo se Samem u Faramira),
přejímá zvyky (a s nimi možná aspoň do jisté míry jejich
filosoficko-spirituální pozadí) a začíná pěstovat "umění", což je pro
Tolkiena arci v první řadě umění jazyka a písma: "Hobiti se naučili číst a
psát od Dúnadanů, kteří se zase dávno předtím naučili
tomuto umění od elfů," praví Červená kniha. Pozdní gramotnost mělo ovšem mnoho
kultur a obecně má dobrý vliv na inteligenci dotyčných. Neznamená nedostatek
složitých a hlubokých myšlenek, znamená naopak, že si je ještě ke všemu
podrobně a dobře pamatují.
V
Červené knize je také explicitně zmíněno stavitelské umění, které si hobiti
osvojili poměrně pozdě, a samozřejmě i to, že hobiti ani ve svém novověku
nejevili většinou žádný zájem o složitější mechanismy, i když v řemeslech
byli šikovní a velmi zběhlí. Tam zřejmě ležel hlavní předěl. Hobiti určitě
neměli dobu kamennou až do vstupu do Kraje - naopak, v té době měli meče, které
postupně přestali používat a uchovávali je pouze jako památeční předmět.
Oblíbili si však praktičnost a jednoduchost a obecně je to netáhlo ani k technice,
ani k abstraktnějším formám vědění: "Měli rádi knížky, když v nich stály
věci, které už věděli, pěkně jasně a bez nějakých rozporů," (praví opět
Červená kniha).
Zhruba
300 let po stěhování Edain došlo k Válce hněvu a
potopení Belriandu. Tvář mnoha krajin se změnila
dramatickým způsobem. Oblast na horní Anduině není v
této souviislosti zmíněna, jisté ale je, že to musela
být pro hobity krušná doba. Zemětřesení, sopečná činnost, průchod velkého
množství zlých lidí i skřetů. Hobiti nejspíš bohatě využívají svého umění tiše
a rychle zmizet a jejich zahrady zřejmě na čas zpustly. Nicméně nešlo o dlouhou
dobu, ani o jednu celou generaci. Není důvod, aby něco zapomněli. Je však dost
pravděpodobné, že právě v tomto období je nouze dohnala k tomu, aby se naučili
ve větší míře lovit a chytat ryby.
Další
datum, které přetne charakteristický klid a blahobyt, je až o dalších zhruba
3300 let později, kdy vojska Posledního spojenectví přechází Mlžné hory a
pochodují po proudu Anduiny. Přibírají vojska elfů z
Velkého zeleného hvozdu a Lórienu, trpaslíků z Morie a Anariona. Historie se
tedy poprvé valí přímo přes hobití území. Nicméně hobiti měli po celé ty dlouhé
věky pozitivní vztah k Edain a nejsou neochotni
chopit se zbraně proti temným stvůrám. Možná se dokonce nějaký lukostřelecký
oddíl k vojskům přidal.
A
zase teprve mnohem později, poté, co Sauron padl,
vzpamatoval se a zahájil své působení v Dol Guldur, přichází čas stěhování hobitů. Červená kniha
zmiňuje vedle toho i přemnožení lidí, stať "O trpaslících a lidech"
však opět upřesňuje, že šlo o přemnožení zlých či nepřátelských lidí: "Už
se necítili dobře ve svých sídlištích kvůli přemnožení Velkých lidí a stínu
hrůzy, který padl na Velký zelený hvozd. Zde se evidentně mluví o potížích
Gondoru na počátku Třetího věku. Stoupající počet
lidí zde neznamená normální Velké lidi, s nimiž žili hobiti v přátelství, nýbrž
stálý nárůst počtu nájezdníků z východu, kterému dále na jih kladl Gondor odpor, zatímco na severu, za hranicemi království,
jím starousedlíci atanského původu trpěli
(...) Avšak stín, o němž tradice mluví, nebyl způsoben pouze vpády lidí.
Je zřejmé, že hobiti pocítili, že Sauron povstal a
zmocnil se Dol Guldur,
dokonce ještě dřív než Mudrci a Eldar."
Vidíme
tedy hobity, jak se s výjimkou velmi krátkého období nerušeně rozvíjejí v
blažených podmínkách úrodné krajiny kolem důležitých křižovatek, trochu
stranou, aby je nikdo neroznesl na kopytech, ale dost blízko, aby čerpali od
různých skupin. Jsou rustikální a velmi prakticky orientovaní, ale nejsou
hloupí či neznalí řemesel a nástrojů, a vytváří civilizaci v pravém slova
smyslu - civilizaci, která měla delší čas a lepší podmínky k rozvoji než v
našem světě Egypt. Mají svou nepísemnou vzdělanost a literaturu a své
komplikované sociální uspořádání. Jsou pravděpodobně jedni z nejstarších
zakladatelů hospod, což může být mimo jiné i podnětem k rozvoji ranhojičského
umění - i náš jazyk ještě uchovává stopy toho, že po dlouhá staletí pohostinnost
a péče o raněné či nemocné splývaly. Každá větev hobitů měla blízko k jinému
národu (elfové, lidé, trpaslíci), což nicméně znamená, že jako celek čerpali od
všech dostupných vysokých kultur. Nepochybně si to pak časem předali navzájem.
Dá
se odhadnout něco ohledně jejich spirituálního života? To není tak daleko od
věci, jak by se mohlo zdát. Zakoušeli během svých prvních let hlas Jediného v
srdci jako velcí lidé? Není přece důvod proč ne. Ale Melkor
k nim nemluvil, protože je prostě přehlédl? Zdá se, z Gandalfových
slov (stejně by se moc nedali). Když přišli do kontaktu s Edain,
dozvěděli se něco z jejich spirituální historie? Co tomu říkali? Ano, víme, že Gondořané (ve III. věku) byli zbožní spíš tím, co nedělali,
než tím, co dělali, ale to je pozdní stav! Hobiti měli svých 4500 let na rozvoj
osobité kultury, což také využili, jak plyne z jejich komplikovaných rodinných
tradic a zvyků...
Myslím
ale, že by nebylo tak daleko autorskému cítění, kdyby byli také zbožní především
prakticky. Dejme tomu, že na počátku slyšeli hlas Jediného v srdci podobně jako
velcí lidé. Poslechli ho a radostně zkoumali svět. Objevili především pěstování
rostlin a s nadšením se mu začali věnovat. S naprosto oprávněným, byť naivním,
pocitem, že právě tak jakožto děti dělají radost Otci. Postupně hlas v srdci už
tolik neslyšeli, ať už proto, že jim dopřával víc samostatnosti, nebo proto, že
byli činorodí a neměli na něj tolik času (nebo kombinací obojího). Je také
možné, že je učil důležitosti dobrých vztahů, což je jedno z jeho
nejoblíbenějších témat. Proto rostli k družnosti, mírumilovnosti, přátelským (i
když ne vždy těsným) vztahům k jiným rodům a samozřejmě i svým propracovaným
rodinným zvykům. Důležitou součástí celé věci se stala i empatie k poutníkům a
z ní plynoucí posvátné právo pohostinnosti. Hobiti se ho chopili prakticky a
činorodě a velmi záhy vznikly první hospody, které celý proces dále podpořily
(byly místem vzájemnosti, družnosti... ale taky výměny
informací, včetně mezikulturní). Časný kontakt s Edain
je připravil na setkání se Zlem, ale byli jak dobře připraveni se mu nedat, tak
snadno přehlédnutelní. Temné síly bývají pragmatické, orientují se na nápadnou
inteligenci nebo statné bojovníky: ne že by neviděly využitelnost hobitů pro
budování zázemí, kdyby si jich všimly, ale primárně jejich pohled upoutávaly
jiné národy.
Výsledek?
Spirituální život hobitů spočívá v obdělávání země a družné přívětivosti. Ne že
by nemohl mít myšlenkovou nebo poetickou složku (zejména u Plavínů),
ale ta praktická převažuje a je to naprosto upřímné. Pokud snad komunikaci s
Hlasem v srdci poněkud zanedbali a stala se chyba, dávno o tom už ani nevědí. Mezi
zvyky, které kdysi od Edain převzali, mohly být prvky
se spirituálním kontextem (například oslavy zimního slunovratu, spojené s
myšlenkou návratu naděje a obrození života), ale pokud ano, už zřejmě vyvanul v
pouhou tradici. Ve vyhrocených situacích bojů Dobra a Zla tíhnou k tomu
podporovat Dobro, a to i vojensky (tedy za cenu sebeoběti). Koneckonců, tak se
to vždycky dělávalo (hodný hobit je přece konzervativní, modernizují se jen ti
zkažení). Nicméně někteří Plavíni, ovlivnění kontakty
s elfy, mohou přemýšlet o lecčem a toužit po lecčem a není vyloučeno, že
občasné cesty na moře mají i tuto složku...